bezmléčná a bezlepková dieta

Bezmléčná a bezlepková dieta, aneb jak jíst chutně i s tímto omezením

Zjistili vám alergii na lepek a mléčné výrobky zároveň? Možná máte pocit, že už se do konce života pořádně nenajíte – vždyť lepek a mléko je skoro ve všem! Situace však nemusí být tak černá, jak se zdá. Bezmléčná a bezlepková dieta může být překvapivě rozmanitá. Přesvědčte se sami!

Je pravda, že v české kuchyni jsou tyto potraviny poměrně hojně zastoupeny. Což ale neplatí pro jiné gastronomické směry. Například lidé v Thajsku a jiných jihoasijských zemích pečivo a mléko pro své pokrmy téměř nepoužívají, a přesto jedí úžasně rozmanitou a chutnou stravu. Je to o nastavení mysli a o zapojení kreativity. I v českých supermarketech najdete spoustu surovin, které v sobě tyto dva alergeny neobsahují. Je jen na vás, abyste takové ingredience dokázali najít a vhodně spojit do lahodného pokrmu.

Začátek bývá vždy nejtěžší. Bezmléčná a bezlepková dieta vám dá pořádně zabrat jen v začátku, než si zvyknete připravovat jídla bez těchto přísad. Poté už vám to bude připadat tak automatické, že se nad tím ani nepozastavíte.

Právě s tím začátkem vám chceme pomoct a poradit vám pokrmy, které neobsahují žádný z těchto alergenů. U některých lidí se společně s alergií na mléko může projevovat i nesnášenlivost vajec (které v sobě obsahují podobný typ bílkoviny). V našich receptech uvádíme i to, jaké použít alternativy k vejcům.

Recepty bez lepku a mléka

Snídaně

Sladké palačinky

Potřebujete 200 g bezlepkové mouky, 2 čajové vanilkového cukru, čajovou lžičku skořice, špetku soli, 2 lžičky cukru, 2 vejce (v případě intolerance rozmixované banány), 200 ml mandlového mléka

V míse rozmixujte mouku společně se špetkou soli, mandlovým mlékem a vejci. Přidáte vanilkový cukr a skořici. Osmažíme na pánvi a podáváme společně s marmeládou nebo medem.

Vejce můžete nahradit i rozmixovanými banány, které našleháte do tekuté podoby.

Luxusní jáhly

Už ten název „jáhly“ nezní moc lákavě a ve spoustě lidí vzbuzuje rozpaky. Přitom je to jedna z mála obilovin, která je bezlepková. Když se je naučíte dobře připravit, můžete docílit téměř královského pokrmu.

Budete potřebovat jáhly, trochu vody, špetka soli, 2 čajové lžičky cukru, lžička oleje, skořici, ořechy, tmavou čokoládu bez mléka a drobné ovoce (například borůvky, jahody, maliny).

Properte jáhly ve studené vodě a zalejte osolenou vroucí vodou. Přidáte lžičku oleje a vaříte zhruba 10 minut. Až jáhly změknou, smícháte je s cukrem a přendáte na talíř. Posypete skořicí, ořechy a přidáte kousky hořké čokolády. Vše obložíte libovolným ovocem. Tento pokrm nejen skvěle chutná, ale i vypadá.

Sladké vafle

Možná si nedokážete představit vaše ráno bez sladkého pečiva. Bezmléčná a bezlepková dieta se však s chutným pečivem vůbec nevylučují. Řekneme si, jak upéct vafle bez lepku a mléka.

Potřebujete vaflovač, 200 g pohankové nebo rýžové mouky, 500 ml mandlového mléka, 50 g najemno nastrouhaného kokosu, 1 lžička obyčejného cukru, 1 lžička vanilkového cukru, špetka pečicího prášku.

Smíchejte mouku s pečicím práškem a kokosem. Přilejte mandlové mléko a začněte hmotu zpracovávat šlehačem, dokud nebude jemná a tekutá. Poté přidejte vanilkový cukr. Tekuté těsto nalijte do vyhřátého vaflovače a pečte. Vafle můžete podávat třeba s medem, javorovým sirupem či ovocem. Výhodou vaflí je, že si je můžete napéct na několik dní dopředu a každé ráno si je dát s něčím jiným.

Smoothie

V teplejších dnech představuje alternativu snídaně ovocné smoothie. Že byste se z tekuté stravy necítili dostatečně najezení? Zkuste to! Mnoho jižních národů (například již zmínění Thajci) začíná den velkým nápojem z rozmixovaného ovoce. Divili byste se, jak dokáže například půllitrový nápoj z umixovaného banánu, jahod a pomeranče zasytit.

Obědy a večeře

Pečený losos na bylinkách

Budete potřebovat steak z lososa, brambory, limetku, tymián, bazalku, 2 polévkové lžíce olivového oleje, špetka česnekové soli

Lososa umyjeme pod proudem studené vody a pokapeme šťávou z limetky. Olivový olej smícháme s česnekovou solí, tymiánem a bazalkou, a touto tekutinou polijeme lososa. Připravíme si pečicí misku, na dno nalijeme trochu rostlinného oleje a vložíme do ní lososa. Vložíme do trouby, která je předehřátá na 175 stupňů a pečeme 15 – 20 minut. Podáváme společně s vařenými bramborami nebo hranolkami.

Zdravý těstovinový salát

Budete potřebovat bezlepkové těstoviny, čerstvá cherry rajčata, 3 polévkové lžíce rajčatového protlaku, bazalka, olivy, menší cibule, stroužek česneku, 2 lžičky soli

V jednom hrnci uvařte těstoviny a na menší pánvi usmažte nadrobno nakrájenou cibuli a rozmačkaný česnek. Zalijte rajčatovým protlakem a vařte zhruba pět minut. Protlak poté smíchejte s uvařenými těstovinami, olivami a cherry rajčátky. Posypte bazalkovým kořením a můžete servírovat.

Sushi

Tento lahodný japonský pokrm má výhodu v tom, že neobsahuje žádné mléko a lepek. Můžete si koupit náčiní na jeho domácí přípravu, anebo si v supermarketu zakoupit již hotový set. Problematická však může být sóková omáčka, která obsahuje malé množství lepku. Proto si zakupte speciální bezlepkovou omáčku, kterou můžete používat na kupované sety ze supermarketu, nebo si ji s sebou nosit do sushi restaurací.

Zapečené těstoviny

Budete potřebovat bezlepkové těstoviny, cibuli, rajčatovou omáčku (pomodoro), španělský salám chorizo (je možné nahradit slaninou nebo obyčejným salámem), olivy, 3 lžičky bazalky, 1 lžičku pepře, 1 lžičku soli, 2 vejce (pokud nejste alergičtí), sýr bez laktózy (pokud máte alergii na laktózu a ne na mléčnou bílkovinu).

Uvaříme těstoviny v osolené vodě. Mezitím na pánvi osmažíme cibulku dozlatova a přidáme nakrájené chorizo. Po zhruba dvou minutách smažení choriza zalejeme rajčatovou omáčkou, osolíme, opepříme a mícháme asi pět minut. Mezitím si vedle v misce ušlehejte dvě vejce. Poté rajčatovou směs vlijete do těstovin a zalijte ušlehanými vejci, která v horkých těstovinách krásně ztuhnou. Nahiru nastrouhejte sýr bez laktózy a dejte do předehřáté trouby na 180 stupňů. Pečeme zhruba 20 – 30 minut. Podáváme na talíři spolu s olivami. (Recept je možný i bez vajec a sýra).

Rychlý indický recept

Budete potřebovat kuřecí prsa, jasmínovou rýži, kari pastu, větší cibuli, stroužek česneku, plechovku kokosového mléka, 2 lžičky soli

V jednom hrnci uvařte rýži v osolené vodě.Mezitím nakrájejte kuřecí prsa na malé kousky. Osmažte na pánvi nakrájenou cibuli, přidejte stroužek rozmačkaného česneku a až bude cibule dozlatova osmažená, přidejte kuřecí kousky a smažte zhruba tři minuty. Poté zalijte kokosovým mlékem a přidejte kari pastu a sůl. Celou směs vařte zhruba patnáct minut, poté smíchejte s rýží a můžete podávat.

Bramboráky

Dobrou zprávou je, že ani s vaší alergií si nemusíte tento tradiční český pokrm odpírat.

Budete potřebovat brambory, sůl, majoránku, pepř, vejce (při intoleranci vajec namísto nich použijte bezlepkovou mouku, která vám pomůže bramborové těsto udržet pohromadě)

Natrouháme syrové brambory a ochutíme solí, pepřem a majoránkou. Zapracujeme vejce (nebo bezlepkovou mouku) a vytvarujeme menší lívance, které osmažíme na pánvi.

Leave a Comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *