Jak koronavirus změní podnikání

Jak koronavirus změní svět podnikání

Mnohé firmy musely ze dne na den radikálně změnit svůj styl podnikání. Vláda sice postupné uvolňuje opatření, ale vypadá to, že po skončení karantény už nic nebude tak, jako dřív. A možná je to dobře.

V polovině března si všichni mysleli, že za dva týdny se všechno vrátí do normálu. Nyní si ale začínáme uvědomovat, že se bude jednat o běh na delší trať. Vypadá to, že koronavirus jen tak brzy nezmizí a firmy se mu budou muset přizpůsobit jak po organizační, tak i finanční stránce.

Konec dlouhodobého pronájmu

Právě nájmy velkých kancelářských prostor jsou trnem v patě mnoha firem a je možné, že u některých společností dokonce přispějí k jejich krachu. Krize tohoto typu jsou zrádné právě kvůli existenci obrovských fixních nákladů v podobě nájemného. Mnohým firmám se nyní rapidně snížily tržby, ale výše nájmu zůstává stejná. Firmy tak musí platit velké kancelářské prostory, které nyní zejí prázdnotou, protože odstoupení od nájemní smlouvy by je stálo velké penále.

Dá se očekávat, že v budoucnu budou firmy toužit po větší flexibilitě, aby byly odolnější proti tomuto typu krizí. Specialisté z firmy MEEET odhadují, že vzroste zájem o krátkodobější typ pronájmů (například coworkingových prostor, konferenčních sálů, apod.), které si společnosti budou pronajímat na období v řádu měsíců, anebo jen na pár hodin týdně.

Vyšší zájem může být i o sdílené pracovní prostory. Existují třeba speciální stoly, které může v různou denní dobu využívat více lidí. Jsou vybaveny uzamykatelnými šuplíky a skříňkami, z nichž každá patří jinému pracovníkovi. Daný člověk se „naloguje“ do svého stolu a získá přístup ke svým osobním věcem, uloženým v zásuvce (klávesnice, myš, věci osobní potřeby), a také ke svému uživatelskému rozhraní v počítači.

Minimalizace pronajímaného prostoru se zřejmě dotkne i běžných provozoven typu obchody s oděvy, obuví či elektronikou. Posílí funkce e-shopů a mnohé obchody si budou pronajímat menší prostory, které budou sloužit jen jako výdejna či zkušebna objednaného zboží.

Větší míra digitalizace

Dá se říct, že koronavirus uštědřil tvrdou ránu těm firmám, které zaostávaly za dobou a nesledovaly digitální trendy. I v roce 2020 totiž mnohé firmy neměly zkušenost s homeoffice a remote, a náhlý přechod na vzdálenou spolupráci pro ně byl obtížný. Naopak společnosti, pro které práce z domova byla něčím běžným, s tímto naprosto neměly problém.

Dobrou zprávou je, že firmy najednou zjišťují, že v některých profesích lidé můžou efektivně pracovat vlastně odkudkoliv. Formou online je bez problémů možné vést i schůzky. Do budoucna by tak mohly odpadnout situace, kdy firma pošle svého manažera na druhý konec světa, aby tam se zahraničními partnery podepsal jeden papír a další den se vrátil (za nemalé firemní peníze) první třídou zpět.

Firmy zjišťují, že i profese, založené na osobním kontaktu, je možné převést do digitálního světa. Živým důkazem je například nově vzniknutý projekt DigiKancl, což je online kancelář, ve které se v reálném čase setkávají finanční poradci a jejich klienti.

Mnohé firmy kreativně uchopily i proces nabírání uchazečů. V dnešní době už uchazeče nezvou na osobní pohovor, ale například je požádají, aby o sobě natočili video, ve kterém se firmě představí.

Definice toho, co chci

Změny můžeme pozorovat i ohledně fyzické lokace zaměstnanců. Stále více lidí „pouští“ své pronajímané byty v Praze a stěhuje se za levnějším nájmem do jiných lokalit (například blíž ke své rodině, přátelům). Díky současným opatřením totiž pracují na dálku, tudíž nejsou výkonem práce vázáni na konkrétní město. Tento trend by se mohl udržet i po skončení současných opatření.

Vypadá to, že koronavirus nám všem udělil významnou lekci. Dříve jsme často dělali to, co musíme, ale ne vždy to, co doopravdy chceme. Nyní bude brán větší důraz na to, co nám doopravdy sedí a vyhovuje. „Chci pracovat pro vaši pražskou firmu, ale žít budu v Olomouci.“ „Nechci, aby naše firma byla vázána na tento dlouhý kancelářský pronájem. Udělejte jej flexibilnější.“

Takové požadavky možná častěji uslyšíme jak z úst zaměstnanců, tak i majitelů firem. Flexibilita a řešení na míru budou velmi chtěnými atributy. Toto je i myšlenka celého konceptu MEEET, kdy vám poskytneme podnikatelský prostor přímo na míru vašim potřebám. Přijdete, přesně si vydefinujete, co chcete, a my vám to poskytneme.

NAJDĚTE I VY KANCELÁŘE, KTERÉ VÁM BUDOU SEDĚT NA MÍRU

Leave a Comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *